Нарушение на координацията на развитието (диспраксия) при деца – симптоми

Разстройството на координацията в развитието (DCD) може да причини широк спектър от проблеми. Някои от тях могат да бъдат забелязани в ранна възраст, докато други може да станат очевидни едва когато детето ви остарее .

Проблеми при кърмачета

Забавянето при достигане на нормални етапи в развитието може да бъде ранен признак на DCD при малки деца. Например, на вашето дете може да му отнеме малко повече време, отколкото се очаква, да се преобърне, да седне, да пълзи или да ходи.

Можете също така да забележите, че детето ви:

  • показва необичайни позиции на тялото (пози) през първата си година
  • има затруднения да играе с играчки, които включват добра координация, като подреждане на тухли
  • изпитва известни затруднения да се научи да се храни с прибори за хранене

Тези знаци може да дойдат и да си отидат.


Проблеми при по-големите деца

С напредването на възрастта на детето ви може да се развият по-забележими физически затруднения, плюс проблеми в други области.

Проблеми с движението и координацията

Проблемите с движението и координацията са основните симптоми на DCD.

Децата могат да имат затруднения с:

  • дейности на детска площадка като подскачане, скачане, бягане и хващане или ритане на топка. Те често избягват да се присъединят, поради липсата на координация и може да им е трудно физическото възпитание
  • ходене нагоре и надолу по стълби
  • писане, рисуване и използване на ножици – техният почерк и рисунки може да изглеждат надраскани и по-слабо развити в сравнение с други деца на тяхната възраст
  • обличане, правене на копчета и връзване на връзки за обувки
  • запазвайки спокойствие – те могат да се люлеят или да движат много ръцете и краката си

Дете с DCD може да изглежда неудобно и непохватно, тъй като може да се блъска в предмети, да изпуска неща и да пада много.

Но това само по себе си не е непременно признак на DCD, тъй като много деца, които изглеждат непохватни, всъщност притежават всички нормални двигателни (двигателни) умения за възрастта си.

Някои деца с DCD също могат да станат по-малко в състояние от други деца, тъй като лошото им представяне в спорта може да доведе до тяхното нежелание да спортуват.

Допълнителни проблеми

Освен трудностите, свързани с движението и координацията, децата с DCD могат да имат и други проблеми като:

  • затруднена концентрация – може да имат лоша продължителност на вниманието и да им е трудно да се фокусират върху едно нещо за повече от няколко минути
  • трудности при спазване на инструкциите и копиране на информация – те могат да се справят по-добре в училище в ситуация 1 към 1, отколкото в група, така че да могат да бъдат насочвани през работата
  • да са лоши в това да се организират и да свършат нещата
  • бавни за усвояване на нови умения – те се нуждаят от насърчение и повторение, за да им помогнат да се научат
  • трудности при създаването на приятели – те могат да избягват да участват в отборни игри и да бъдат тормозени, че са „различни“ или неумели
  • поведенчески проблеми – често произтичащи от разочарованието на детето от техните симптоми
  • ниско самочувствие

Въпреки че децата с DCD могат да имат лоша координация и някои допълнителни проблеми, други аспекти на развитието – например мислене и говорене – обикновено не се засягат.


Свързани условия

Децата с DCD могат да имат и други състояния, като например:

Някои деца с DCD имат затруднения с координацията на движенията, необходими за постигане на ясна реч.